Ćwiczenia stabilizujące

Jak poradzić sobie z tym, czego doświadczamy w sytuacji krytycznej i stresującej – praktyczne ćwiczenie stabilizujące układ nerwowy.

Kiedy doświadczamy czegoś bardzo trudnego – reagujemy. Nasze ciało reaguje. Zachodzą w nim różne procesy, które fizjologicznie mają prowadzić do dwóch reakcji na zagrożenie – do ucieczki lub walki.

Kiedy doświadczamy zagrożenia psychologicznego a nie fizycznego, dzieje się podobnie. Mobilizacja organizmu następuje, ale nie jest wykorzystania w działaniu.

Pod wpływem zdarzeń traumatycznych możemy czuć się zdezorientowani, przestraszeni, niespokojni, bezradni lub możemy spanikować. Każda ta reakcja jest normalna i naturalna, ale destabilizuje nasze życie i funkcjonowanie.  Można sobie pomóc i wykonać krótkie ćwiczenie, które pozwala przywrócić równowagę układowi nerwowemu i ustabilizować go.

Zaczynamy od oceny w skali od 1 do 10 poziomu stresu jakiego teraz doświadczamy. Zapamiętujemy to.

Usiądź wygodnie tak, aby stopy, pośladki, uda i plecy miały podparcie. Najlepsze jest do tego wygodne krzesło ustawione tak, aby można było się skupić na ćwiczeniu. Wyłącz tv, odłóż telefon, wycisz muzykę.

KROK 1 UŚCISK MOTYLA

Skrzyżuje ręce przed sobą i połóż dłonie na ramionach, obejmij się tak. Dłonie mają być otwarte. Poklep się naprzemiennie po 25 razy po ramionach. Skup się na tym dotyku, poczuj go. Weź oddech i powtórz to, w swoim wybranym tempie.

KROK 2 UZIEMIENIE

Postaw stopu mocno na ziemi, poczuj wsparcie podłoża. Skup uwagę na tym jak stopa dotyka podłogi a podłoga stopy. Wyobraź sobie, że wyrastają Ci korzenie i wędrują w stronę ziemi, zagłębiają się w nią i rozrastają. Jesteś jak mocne, wielkie drzewo, które stabilnie rośnie. Weź oddech.

Rozejrzyj się po pomieszczeniu, wybierz jeden kolor i policz wokół siebie 10 różnych przedmiotów w tej barwie. Teraz wybierz 10 rzeczy o różnych kolorach i kształtach i przyjrzyj się im. Weź oddech.

To pozwala przywrócić funkcje poznawcze kory mózgowej i zdolność orientacji.

KROK 3 USPOKOJENIE I REGULACJA

Połóż jedną dłoń na klatce piersiowej, drugą na brzuchu. Obserwuj swój oddech. Nie reguluj go, nie zmieniaj, tylko obserwuj. Skup cała swoja uwagę na tym jak oddychasz.  Po jakimś czasie, możesz poczuć ciepło czy mrowienie w dłoniach.  Rób to tak długo, aż takie doznania się pojawia.

Cały cykl trwa około 10, 12 minut i pozwala przywrócić stabilizacje ciała. Możemy go robić za każdym razem, kiedy czujemy spięcie, ucisk w klatce piersiowej. Kiedy doświadczamy niechcianych uczuć; lęku czy bezsilności.

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości. W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Skip to content