CYBERPRZEMOC – CZEŚĆ 3.

Na dziś, nie ma technicznych sposobów ochrony przed cyberprzemocą, której możemy doświadczyć w dowolnym miejscu w sieci. Dlatego, przede wszystkim, powinniśmy jej przeciwdziałać.

O czym warto pamiętać?

  • Przemoc rodzi przemoc. Nie wolno na nią odpowiadać tym samym. Odwet prowadzi do kolejnego aktu przemocy i tak w kółko. Jeśli czujesz, że sprawa Cię przerasta, skontaktuj się ze specjalistami lub odpowiednimi służbami.
  • Bądź empatyczny i wrażliwy. Nawet pozornie niewinny żart może być rodzajem cyberprzemocy. Uważajmy na to, co piszemy.
  • Na niektóre formy cyberprzemocy grozi odpowiedzialność karna. Warto o tym pamiętać, że nie jesteśmy zupełnie bezsilni.
  • Pamiętaj, że w serwisach społecznościowych wszelkie przejawy cyberprzemocy można zgłosić do administratorów (zgłoś nadużycie). Zwróć się do administratora serwisu/strony z prośbą o usunięcie nienawistnych treści i zablokowanie osoby atakującej. Większość serwisów oferuje specjalny formularz.
  • Gdy padasz ofiarą cyberprzemocy, zachowaj dowód: zrób zrzut ekranu, zachowaj Smsy lub wiadomości.
  • Jako świadek cyberprzemocy – reaguj i sprzeciwiaj się. Do osób najczęściej stosujących przemoc i jej doświadczających należą nastolatki.

Pamiętajmy, że wpływ rówieśników w tym czasie jest ogromny, a potrzeba przynależności do grupy bardzo istotna. Czasami ciężko zrobić coś innego niż reszta, postawić się, powiedzieć NIE. Dlatego tak ważne, aby ta grupa czuła się akceptowana i rozumiana. Zwiększa to szansę na poproszenie o pomoc i Ofiary, ale i świadków Cyberprzemocy.

  • Poinformuj o tej sytuacji szkołę, wychowawcę i współpracujcie.
  • Jeśli popełniono przestępstwo, poinformuj o nim policję.
  • Jeśli masz pytania, dzwoń pod numer 800 100 100 – to telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa w sieci.
  •  Powieś w widocznym miejscu ten numer: 116 111.

 To telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Nawet jeśli Twoje dziecko, brat, siostra, koleżanka nie chcą mówić z Tobą, może łatwiej im będzie otworzyć się przed kimś obcym.

I przede wszystkim: Bądź Uważny. Na siebie i na Innych. Nie bój się prosić o pomoc – tylko 4-latki muszą robić wszystko same ?

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości. W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Skip to content