Ryzyko wyczerpania i chorób, frustracji i wypalenia zawodowego w obecnym świecie jest bardzo duże. Wysokie wymagania, niestabilna sytuacja światowa i pandemiczna, nie sprzyjają zachowaniu równowagi wewnętrznej. Dlatego tak ważne jest, aby być na siebie uważnym i czujnym.
Warto zatrzymać się i zadać sobie kilka pytań, aby sprawdzić, jak to jest ze mną.
Jeśli czujesz, że:
- Nie masz czasu, aby usiąść i zająć się swoimi sprawami;
- Masz za dużo obowiązków i nie wiesz od którego zacząć;
- Łatwo wpadasz w gniew i frustrację;
- Momenty, które kiedyś nie były przykre teraz potrafią Cię zasmucić;
- Masz problemy ze skupieniem się na czynnościach;
- Więcej zapominasz;
- Masz poczucie winy, kiedy czymś się nie zajmujesz;
- W wolnym czasie „twoja głowa jest w pracy” albo w organizowaniu następnego dnia;
- Większość czasu w tygodniu czujesz zmęczenie;
- Większość czasu masz zły humor;
- Popełniasz coraz więcej błędów.
Odpowiedzi na poniższe stwierdzenia, jeśli często brzmią pozytywnie, mogą oznaczać, że jesteś pod wpływem długotrwałego napięcia. Zatroszczenie się o siebie jest wtedy priorytetem, zanim zaczniesz odczuwać dużo poważniejsze skutki. Ta troska to między innymi odpoczynek. Mądry relaks wspiera radzenie sobie ze stresem
i wspomaga efektywne działanie w trudnościach oraz przyspiesza regenerację.
Planuj, nie tylko zadania, ale i przyjemności. Jeśli zadanie jest obszerne i czasochłonne – rozłóż je na mniejsze części. Łatwiej wtedy oszacować czas i zasoby potrzebne do realizacji, i co za tym idzie, zaplanować czas dla siebie. Przyjemne rzeczy niech też będą częścią planu, tak samo istotną jak inne zadania. Niech każdego dnia będzie w grafiku coś miłego: kąpiel, śpiewanie, smaczny posiłek.
Jeśli masz do napisania np. sprawozdanie i wiesz, że najpierw musisz zebrać dane – to 1. krok, po którym mógłbyś zaplanować np. przerwę na krótki spacer czy herbatę. Analiza dokumentów i wyciagnięcie wniosków wraz ze zrobieniem notatek – to 2. krok. Po nim również zaplanuj sobie jakąś miłą aktywność, np. prysznic, pogranie w coś, czy przeczytanie rozdziału książki. Bardzo ważne jest, aby planowane zadania miały ramę czasową, ale zaplanowany odpoczynek również.
Praktykuj uważność i wdzięczność. Zauważaj piękno i dobro tego, co cię otacza oraz jego dobroczynny wpływ na twoje samopoczucie. Jeśli jesz obiad – skup się na tym. Co jem? Gdzie jem? Jak bardzo mi smakuje, a może właśnie w ogóle? Jakie to smaki? Czy jest ciepły, czy parzy w usta? Jak jem, szybko połykam czy powoli delektuję się każdym kęsem?
Świadome i bardzo przytomne przeżywanie swojego życia, w każdym drobiazgu, jest wspaniałym hamulcem do, np. „brania na siebie za dużo” albo robienia rzeczy, których tak naprawdę nie chcemy. Pomaga dzielić się odpowiedzialnością i delegować zadania. Łatwiej również dostrzec, ile dobrych i zachwycających rzeczy nas spotyka. Tak po prostu, bez powodu. Sąsiad powiedział dzień dobry i uśmiechnął się, pies radośnie cię powitał, dziecko się przytuliło, zadzwonił przyjaciel z troską „co u ciebie”, widziałeś piękny wschód słońca, pada deszcz i rośliny w twoim ogrodzie rosną i kwitną, i wiele, wiele innych. Możesz się tym zachwycić i poczuć wdzięczność a hormony, które wydzielają się w twoim organizmie, we wspaniały sposób uspokoją układ nerwowy, który rozregulował nadmiar kortyzolu i adrenaliny.
Na tyle, na ile potrafisz, przeżywaj swoje emocje Nie jesteś swoimi uczuciami, choć ich doświadczasz. Czasami są dla ciebie przykre, ale jednocześnie informują cię o tym, jakie masz granice czy potrzeby. Kiedy nie uciekasz przed czuciem, możesz zobaczyć i zrozumieć co ono oznacza, a nawet w jakim kierunku możesz dalej podążać.
Niech twoje ciało również będzie aktywne, zostało stworzone do czynnego życia a nie do 12 godzin za biurkiem, a potem reszcie na kanapie i w łóżku. Na miarę swoich możliwości – spaceruj, biegaj, jeżdzij na rowerze, pływaj, ćwicz. Naucz się dobrze oddychać, nie tylko górą płuc, ale całą klatką piersiową. Przy wdechu, brzuch tez powinien iść się do przodu 😊 Mądry odpoczynek to nie tylko urlop, ale codzienne dbanie o swój dobrostan psychofizyczny metodą małych kroczków, które nie wymagają nakładów finansowych czy ogromu czasu.