SKUTKI DŁUGOFALOWEGO STRESU część 2

SKUTKI DŁUGOFALOWEGO STRESU część 2

Stres przewlekły, czyli inaczej mówiąc, długotrwałe przeciążenie organizmu, ma znaczący wpływ i na ciało – co nie dziwi – ale i na kondycję psychiczną. Niesie za sobą ryzyko wielu chorób psychicznych i zwiększa podatność na nie. Może być czynnikiem wyzwalającym genetyczne uwarunkowania, przysłowiową kroplą, która przepełniła czarę… Wśród najczęstszych objawów są:

• problemy z pamięcią i koncentracją, upośledzenie funkcji poznawczych

Kluczowe jest zrozumienie, że w naszym pełnym przeżywaniu życia biorą udział różne struktury mózgowe, głównie związane z układem limbicznym i korą mózgową. Do układu limbicznego należy ciało migdałowate i hipokamp. W trakcie doświadczania sytuacji skrajnie obciążającej, ciało migdałowate traci połączenie z hipokampem. Ciało migdałowate, czyli sygnalizator alarmowy mózgu umożliwia nam reakcje emocjonalne. Hipokamp natomiast nadaje sytuacji kontekst czasowo-przestrzenny, umieszczając dane zdarzenie w pewnej przestrzeni historycznej w naszym życiu. Aktywność hipokampa zostaje w trakcie sytuacji nadmiarowej wstrzymana. Skutkuje to problemami z pamięcią. Kolejną ważną strukturą naszego mózgu jest kora nowa. Płaty czołowe, które tworzą główną jej część, odpowiadają za mowę, abstrakcyjne myślenie, planowanie, wyobrażanie i odgrywanie przyszłych scenariuszy. W silnym lub długim stresie obserwujemy nadaktywność układu limbicznego i istotne ograniczenie działalności kory nowej – płatów czołowych.

• Rozdrażnienie, niestabilność emocjonalna

Pandemia skutkuje rożnymi obostrzeniami, zakazami i nakazami. Bez względu na to, co o tym myślimy, czy zgadzamy się z ich słusznością, czy nie, jest to coś znacząco ograniczającego naszą wolność. Kiedy jednak postrzegamy tę sytuację jako specjalnie wymierzoną w nasze dobro – skutki psychologiczne, które odczujemy będą silniejsze. Organicznie swobody skutkuje oporem psychicznym nazywanym reaktancją. Jest to wrodzony, naturalny mechanizm. Wiąże się z odczuwaniem różnych uczuć – szczególnie różnych odcieni gniewu. Rozdrażnienie jest jednym z nich i przy sytuacji długofalowego stresu może stać się względnie trwałym nastrojem.

• Zaburzenia nerwicowe [lękowe]

Tak jak większość zaburzeń psychicznych, zaburzenia lękowe powstają w wyniku interakcji czynników wrodzonych z czynnikami stresowymi. Jeżeli na pewną podatność – wynikającą z budowy i specyficznej aktywności ośrodkowego układu nerwowego – oddziałuje stres o nasileniu przewyższającym możliwości poradzenia sobie z nim, może dochodzić do rozwoju różnych objawów psychopatologicznych, w tym objawów lękowych. Możemy rozpoznać zaburzenia lękowe w postaci fobii, lęku napadowego, lęku uogólnionego, mieszanych zespołów lękowo-depresyjnych czy zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych. Mimo dużej różnorodności objawów ich wspólną cechą jest nadmierny, uniemożliwiający przystosowanie się i normalne funkcjonowanie, lęk.

• Depresja

Depresja jest chorobą wieloprzyczynową, wielowątkową. Gdyby jednak spróbować znaleźć jeden z mechanizmów jej powstawania w sytuacji długofalowego stresu, to możemy się pokusić o znalezienie powiązania między chorobą a fizjologią stresu. Stres powoduje wzrost poziomu kortyzolu, zwanego hormonem stresu i jednoczesne obniżenie poziomu serotoniny i dopaminy w mózgu. Ich obniżone stężenie to jedna z poznanych przyczyn depresji.

• Zwiększone ryzyko nałogów

Substancje psychoaktywne, jak choćby alkohol, używane są masowo nie tylko jako „rozweselacz” przy różnych okazjach, uroczystościach, ale również jako „uspokajacz” czy „rozluźniacz”. W przewlekłym stresie okazji do korzystania z ich wpływu jest bardzo dużo. Łatwo może przerodzić się to w nawyk – jako szybki i na początku skuteczny środek na uspokojenie/ zapomnienie/rozluźnienie. Stąd tak duże ryzyko częstszego sięgania po alkohol, szczególnie kiedy ciało uzależnia się od substancji i reaguje głodem. Istnieje obawa, że stanie się to jedynym dostępnym środkiem nie tylko na stres, ale i na nowo powstały głód, który będzie kolejnym obciążeniem.

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości. W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Skip to content