MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

 W tej miłości rodzic tak bardzo skupia się na zachowaniu, że nie bierze pod uwagę jego przyczyny. Ta perspektywa pomija potrzeby, emocje, myśli i pragnienia dziecka. W efekcie dzieci mogą być przekonane, że akceptacja i miłość jest tylko wtedy kiedy ktoś jest z nich zadowolony, kiedy się dobrze zachowują, są posłuszne, grzeczne.

W warunkowej miłości, uczucia bywają używane do wywierania wpływu na dziecko, a ich odmawianie – formą kary. Dziecko bywa pozbawiane obecności i uwagi rodzica. To  wybrzmiewa  w słowach:  „Nie będę z Tobą rozmawiać, jak tak się zachowujesz”, „Nie chcę żebyś była tu ze mną, skoro tak źle postępujesz”. Dziecko może za karę może być ignorowane, rodzic obraża się, milczy i komunikuje tą ciszą; „Jeśli będziesz się tak zachowywać – ja nie będę zwracać na Ciebie uwagi, nawet jeśli Ty będziesz szukać kontaktu ze mną”. Niewerbalne zachowania to odpychanie dziecka, gdy chce się przytulić, wychodzenie do innego pokoju, nie zwracanie uwagi na to, co robi, czy co mówi.

Okrutną metodą „wychowywania” jest separowanie dziecka, czyli np. odtrącanie go, kiedy jest rozregulowane, płacze, krzyczy, pluje, gryzie itp. Czy odsyłanie do innego pokoju, żeby się uspokoiło i nieszczęsne sadzanie na tzw. „krzesełku”, na którym dziecko ma się uspokoić, nim wróci.

Wzmocnienia pozytywne, czyli nagradzanie, to też przejaw miłości warunkowej. Nie ma nic złego w robieniu dzieciom przyjemności i spełnianiu ich marzeń , jednak granica między prezentem za dobre zachowanie, np. od św. Mikołaja, a takim, który ma sprawić radość, jest bardzo cienka.

cdn.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

 W tej miłości rodzic tak bardzo skupia się na zachowaniu, że nie bierze pod uwagę jego przyczyny. Ta perspektywa pomija potrzeby, emocje, myśli i pragnienia dziecka. W efekcie dzieci mogą być przekonane, że akceptacja i miłość jest tylko wtedy kiedy ktoś jest z nich zadowolony, kiedy się dobrze zachowują, są posłuszne, grzeczne.

W warunkowej miłości, uczucia bywają używane do wywierania wpływu na dziecko, a ich odmawianie – formą kary. Dziecko bywa pozbawiane obecności i uwagi rodzica. To  wybrzmiewa  w słowach:  „Nie będę z Tobą rozmawiać, jak tak się zachowujesz”, „Nie chcę żebyś była tu ze mną, skoro tak źle postępujesz”. Dziecko może za karę może być ignorowane, rodzic obraża się, milczy i komunikuje tą ciszą; „Jeśli będziesz się tak zachowywać – ja nie będę zwracać na Ciebie uwagi, nawet jeśli Ty będziesz szukać kontaktu ze mną”. Niewerbalne zachowania to odpychanie dziecka, gdy chce się przytulić, wychodzenie do innego pokoju, nie zwracanie uwagi na to, co robi, czy co mówi.

Okrutną metodą „wychowywania” jest separowanie dziecka, czyli np. odtrącanie go, kiedy jest rozregulowane, płacze, krzyczy, pluje, gryzie itp. Czy odsyłanie do innego pokoju, żeby się uspokoiło i nieszczęsne sadzanie na tzw. „krzesełku”, na którym dziecko ma się uspokoić, nim wróci.

Wzmocnienia pozytywne, czyli nagradzanie, to też przejaw miłości warunkowej. Nie ma nic złego w robieniu dzieciom przyjemności i spełnianiu ich marzeń , jednak granica między prezentem za dobre zachowanie, np. od św. Mikołaja, a takim, który ma sprawić radość, jest bardzo cienka.

cdn.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Celem nie jest ocena, a zrozumienie. W takiej miłości nie nagradzamy za tzw. dobre zachowanie ani nie karzemy za złe. To pozwala budować poczucie, że dziecko jest ważne i wartościowe dla rodzica niezależnie od tego, jak się zachowuje. Akceptuje też siebie, ponieważ doświadcza tego uczucia od rodzica. Osiągnięcie takiego stanu może być trudne dla rodziców wychowanych przecież zupełnie inaczej, w systemie kar i nagród czy wciąż obecnych ocen , testów i egzaminów.

Miłość warunkowa to przeciwieństwo miłości bezwarunkowej, tu rodzice koncentrują się na zachowaniu. Dzieci są kochane i akceptowane za to, co robią lub czego nie robią.

Rodzice stosują kary lub nagrody, a brak nagrody też jest karą. Czasami to tzw. logiczne konsekwencje np. dziecku zabiera się coś – telefon, zakazuje czegoś – grania. Gdy karzemy dziecko, zabierając mu jego własność lub zabraniając mu czegoś, bo jego zachowanie było inne niż nasze oczekiwania, zadajemy mu ból i cierpienie. Dziecko przeżywa złość, frustrację, upokorzenie.

 W tej miłości rodzic tak bardzo skupia się na zachowaniu, że nie bierze pod uwagę jego przyczyny. Ta perspektywa pomija potrzeby, emocje, myśli i pragnienia dziecka. W efekcie dzieci mogą być przekonane, że akceptacja i miłość jest tylko wtedy kiedy ktoś jest z nich zadowolony, kiedy się dobrze zachowują, są posłuszne, grzeczne.

W warunkowej miłości, uczucia bywają używane do wywierania wpływu na dziecko, a ich odmawianie – formą kary. Dziecko bywa pozbawiane obecności i uwagi rodzica. To  wybrzmiewa  w słowach:  „Nie będę z Tobą rozmawiać, jak tak się zachowujesz”, „Nie chcę żebyś była tu ze mną, skoro tak źle postępujesz”. Dziecko może za karę może być ignorowane, rodzic obraża się, milczy i komunikuje tą ciszą; „Jeśli będziesz się tak zachowywać – ja nie będę zwracać na Ciebie uwagi, nawet jeśli Ty będziesz szukać kontaktu ze mną”. Niewerbalne zachowania to odpychanie dziecka, gdy chce się przytulić, wychodzenie do innego pokoju, nie zwracanie uwagi na to, co robi, czy co mówi.

Okrutną metodą „wychowywania” jest separowanie dziecka, czyli np. odtrącanie go, kiedy jest rozregulowane, płacze, krzyczy, pluje, gryzie itp. Czy odsyłanie do innego pokoju, żeby się uspokoiło i nieszczęsne sadzanie na tzw. „krzesełku”, na którym dziecko ma się uspokoić, nim wróci.

Wzmocnienia pozytywne, czyli nagradzanie, to też przejaw miłości warunkowej. Nie ma nic złego w robieniu dzieciom przyjemności i spełnianiu ich marzeń , jednak granica między prezentem za dobre zachowanie, np. od św. Mikołaja, a takim, który ma sprawić radość, jest bardzo cienka.

cdn.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości.

W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom takie uczucia? Ogromna większość opiekunów kocha swoje dzieci, pragnie dla niech wszystkiego co najlepsze i ma dobre intencje. Jednak czasami my rodzice popełniamy błędy – jesteśmy tylko ludźmi – i dlatego warto przyjrzeć się tej bezwarunkowej miłości z bliska. Co to właściwie znaczy kochać i akceptować bezwarunkowo swoje dziecko?

W miłości bezwarunkowej dzieci są kochane i akceptowane, bo są, bez warunków. Nasza uwaga, troska i życzliwość w relacji z dzieckiem nie jest zależna od jego zachowania. W tej miłości rodzic nie skupia się na postępowaniu dziecka. Koncentruje się na przyczynach i szuka odpowiedzi – co nim kieruje. Bierze pod uwagę myśli i uczucia dziecka, jego przeżycia, potrzeby, pragnienia i intencje.

Celem nie jest ocena, a zrozumienie. W takiej miłości nie nagradzamy za tzw. dobre zachowanie ani nie karzemy za złe. To pozwala budować poczucie, że dziecko jest ważne i wartościowe dla rodzica niezależnie od tego, jak się zachowuje. Akceptuje też siebie, ponieważ doświadcza tego uczucia od rodzica. Osiągnięcie takiego stanu może być trudne dla rodziców wychowanych przecież zupełnie inaczej, w systemie kar i nagród czy wciąż obecnych ocen , testów i egzaminów.

Miłość warunkowa to przeciwieństwo miłości bezwarunkowej, tu rodzice koncentrują się na zachowaniu. Dzieci są kochane i akceptowane za to, co robią lub czego nie robią.

Rodzice stosują kary lub nagrody, a brak nagrody też jest karą. Czasami to tzw. logiczne konsekwencje np. dziecku zabiera się coś – telefon, zakazuje czegoś – grania. Gdy karzemy dziecko, zabierając mu jego własność lub zabraniając mu czegoś, bo jego zachowanie było inne niż nasze oczekiwania, zadajemy mu ból i cierpienie. Dziecko przeżywa złość, frustrację, upokorzenie.

 W tej miłości rodzic tak bardzo skupia się na zachowaniu, że nie bierze pod uwagę jego przyczyny. Ta perspektywa pomija potrzeby, emocje, myśli i pragnienia dziecka. W efekcie dzieci mogą być przekonane, że akceptacja i miłość jest tylko wtedy kiedy ktoś jest z nich zadowolony, kiedy się dobrze zachowują, są posłuszne, grzeczne.

W warunkowej miłości, uczucia bywają używane do wywierania wpływu na dziecko, a ich odmawianie – formą kary. Dziecko bywa pozbawiane obecności i uwagi rodzica. To  wybrzmiewa  w słowach:  „Nie będę z Tobą rozmawiać, jak tak się zachowujesz”, „Nie chcę żebyś była tu ze mną, skoro tak źle postępujesz”. Dziecko może za karę może być ignorowane, rodzic obraża się, milczy i komunikuje tą ciszą; „Jeśli będziesz się tak zachowywać – ja nie będę zwracać na Ciebie uwagi, nawet jeśli Ty będziesz szukać kontaktu ze mną”. Niewerbalne zachowania to odpychanie dziecka, gdy chce się przytulić, wychodzenie do innego pokoju, nie zwracanie uwagi na to, co robi, czy co mówi.

Okrutną metodą „wychowywania” jest separowanie dziecka, czyli np. odtrącanie go, kiedy jest rozregulowane, płacze, krzyczy, pluje, gryzie itp. Czy odsyłanie do innego pokoju, żeby się uspokoiło i nieszczęsne sadzanie na tzw. „krzesełku”, na którym dziecko ma się uspokoić, nim wróci.

Wzmocnienia pozytywne, czyli nagradzanie, to też przejaw miłości warunkowej. Nie ma nic złego w robieniu dzieciom przyjemności i spełnianiu ich marzeń , jednak granica między prezentem za dobre zachowanie, np. od św. Mikołaja, a takim, który ma sprawić radość, jest bardzo cienka.

cdn.

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Leki stosowane w leczeniu depresji – cz. 2.

Leki stosowane w leczeniu depresji – cz. 2.

Selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) Zazwyczaj od leków z tej grupy lekarz zaczyna leczenie pacjenta chorego na depresję. Należą do nich: citalopram, escitalopram, fluoksetyna, fluwoksamina, paroksetyna i sertralina.  Jak sama nazwa wskazuje,...

Skip to content