MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się do dziecka i jak je traktujemy, jest tym, czego naprawdę chcemy dla niego i dla siebie?

Dobrym punktem wyjścia jest skupienie się na tym, co dzieje się tu i teraz. Tylko świadoma obecność, może dać odpowiedzi na pytania – jaki mam realny wpływ na te konkretną sytuację,  co mogę zrobić inaczej, jak inaczej zareagować, co nowego powiedzieć. Jednym słowem, zaczynamy od siebie.

Zdarza się, że rodzice słysząc o bezwarunkowej akceptacji i miłości myślą, że to rozpieszczanie dziecka. Mają obawy, że to, to samo, co zgadzanie się na wszystko, czyli tzw. bezstresowe wychowanie. Absolutnie nie. To, że akceptujemy dziecko bezwarunkowo, wcale nie oznacza, że zgadzamy się na wszystko, czego ono chce.

Bardzo ważnym elementem w tej relacji jest przewodzenie i odpowiedzialność dorosłego. Kiedy rodzic ma przekonanie, że coś nie służy jego dziecku lub nie chcę się na to zgodzić, to może powiedzieć to tonem życzliwym i pełnym szacunku. W słowie “nie” jest ogrom miłości. 

Można np. powiedzieć swojemu dziecku: „Słyszę, że chcesz teraz grać na komputerze, ja nie zgadzam się na to, ponieważ potrzebuję, żebyśmy usiedli razem do kolacji. Ważne jest dla mnie spędzenie z Tobą czasu ”.

Używając słowa „nie”, najczęściej wywołamy w dziecku złość, frustracje i czasami dość gwałtowny sprzeciw. To bardzo naturalna reakcja. Mądry [spokojny, odpowiedzialny, responsywny] rodzic daje w takiej sytuacji emocjonalne wsparcie, np.: „Widzę, że to dla Ciebie trudne i nie zgadzasz się, masz takie prawo, ja jednak nie zmienię zdania”.

Granice stawiane dziecku, mają dać mu poczucie bezpieczeństwa, że jest na świecie ktoś, kto dba, wprowadza reguły i czuwa. Takie mądre reguły i ograniczenia, są jak ściana, solidna
i stabilna, o którą w przyszłości dziecko może oprzeć drabinę swojego rozwoju i pójść w życie z dobrą bazą. Ściana miękka, wciąż zmienna albo jej brak, nie daje takiej możliwości.


To co bardzo ważne, rodzic też jest tylko człowiekiem, ma swoje niedoskonałości. Może czasem się złościć, czuć sprzeciw, lęk czy bezradność.

 Czasem doświadcza trudnych zachowań dziecka. Bezwarunkowa akceptacja i miłość to nie metoda wychowawcza. To sposób myślenia o tym, w jaki sposób chcemy budować relacje ze swoim dzieckiem i czego pragniemy, by ono doświadczyło w relacji z nami.

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości. W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Leki stosowane w leczeniu depresji – cz. 2.

Leki stosowane w leczeniu depresji – cz. 2.

Selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) Zazwyczaj od leków z tej grupy lekarz zaczyna leczenie pacjenta chorego na depresję. Należą do nich: citalopram, escitalopram, fluoksetyna, fluwoksamina, paroksetyna i sertralina.  Jak sama nazwa wskazuje,...

Skip to content