Stres część 3

Do czynników decydujących o sposobie radzenia sobie ze stresem, które są względnie trwałe i niezmienne, należą rzeczy powiązane z przeszłością. Z historią naszego życia.
Dom, w którym się wychowaliśmy, cechy i możliwości naszych opiekunów, zdarzenia trudne, utraty czy choćby dostęp do potrzebnych rzeczy, warunkują sposób w jaki będziemy przeżywać własne kłopoty i pokonywać przeszkody. Jest bardzo wiele badań i opracowań mówiących o tym, jak nasza przeszłość, dzieciństwo miał wpływ na dorosłe życie. W jaki sposób model wychowawczy, np. oparty na karach lub tzw. wychowanie bezstresowe, wpływa na naszą skuteczność i poczucie bezpieczeństwa.

Przydatne i łatwe do zrozumienia są teorie mówiące o stylach przywiązania. Styl przywiązania zdefiniować możemy jako stopień poczucia zaufania i bezpieczeństwa w związkach interpersonalnych, kształtujący się w okresie niemowlęctwa. Jest to nasz sposób wchodzenia w relacje z bliskimi ludźmi wynikający z pewnej matrycy, którą nosimy w sobie. Matrycy, która wytworzyła się z pierwszą ważna osobą, która się nami opiekowała. Najczęściej jest to matka. W zależności od tego jak się nami opiekowano, tworzymy względnie stałą gotowość do reagowania w określony sposób na inne znaczące relacje. Na podstawie badań wyodrębniono 3 podstawowe style. Są to style bezpieczny, styl lękowo- ambiwalentny i styl unikowy. Niektórzy badacze wskazują na istnienie również czwartego stylu – zdezorganizowanego. Dotyczy on niewielkiego ułamka ludzi i jest związany np. z brakiem opiekuna, przemocą w bardzo wczesnym dzieciństwie, nadużyciami i innymi przerażającymi przeżyciami.

Osoby bezpiecznie przywiązane czerpią satysfakcję z wzajemnej bliskości i akceptują zachowania partnera prowadzące do bliskości i ją zwiększające. Charakteryzuje je zadowolenie z pozostawania w bliskiej, intymnej relacji i przekonanie, że partner jest rzetelny, godny zaufania. Ponadto wykazują się większą wyrozumiałością w stosunku do jego zachowań i gotowością do wzajemnego wspierania się. Tworzą związek stabilny, nasycony pozytywnymi emocjami (Rostowski, 2003; Wojciszke, 2004, Kaźmierczak, Plopa, 2006). Co za tym idzie, czują większe oparcie w sytuacji stresu i prezentują większe zaufanie do swoich możliwości poradzenia sobie jak i do przewidywalności świata.

Osoby przejawiające unikowe przywiązanie nie odczuwają zadowolenia z bliskich relacji, gdyż nie obdarzają innych ważnych ludzi pełnym zaufaniem. Ich pragnienie bliskości i kontaktów wzbudza obawy a nawet opór. Ogólnie, przejawiają niechęć do angażowania się w związki, które przeżywają jako zagrażające. Można przewidzieć, że przeżywają świat jako niebezpieczny a co z tym idzie poziom subiektywnie odczuwanego stresu jest większy.

Z kolei osoby przywiązane lękowo-ambiwalentnie wyrażają przekonanie, że ich partnerzy nie są gotowi angażować się w bliskie relacje, co jest powodem ich dyskomfortu psychicznego. Ponadto dla osób przywiązanych lękowo-ambiwalentnie charakterystyczny jest niepokój o trwałość związków i obawa przed utratą bliskiej osoby. Jednostki cechujące się tym stylem w relacjach miłosnych często zamartwiają się, że związek może nie być dla partnera atrakcyjny, przez co może on poszukiwać alternatywnych relacji. Tak duży poziom lęku może współistnieć z trudnościami w radzeniu sobie z wymogami życia. Może też dotyczyć tylko bardzo bliskich relacji, która, zamiast źródłem wsparcia i pomocy, stają się kolejnym stresorem dezorganizującym życie.

Przedstawione zmienne dotyczą każdego z nas i już tylko ten jeden czynnik może determinować sposób w jaki przeżywamy stres, kiedy zaczynamy interpretować go jako zbyt trudy i kiedy prowadzi do znaczącej dezorganizacji życia.

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości. W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Skip to content