stres

STRES część 1

Dla wielu z nas „stres” kojarzy się z nieprzyjemnym napięciem, które przeszkadza w życiu. Takie jest potoczne rozumienie tego słowa. Mówisz ”jestem w stresie”, kiedy chcesz przekazać, że jest trudno, a Ty czujesz się źle.
Tymczasem „stres” to nic innego jak mobilizacja organizmu do działania. Sam w sobie jest warunkiem aktywności i życia. Przy optymalnym jego nasileniu pracujemy i uczymy się adekwatnie do swoich możliwości. Kiedy ta mobilizacja jest za mała – nie działamy na 100 % i co za tym idzie, nie osiągamy wyznaczonych celów. Kiedy jest za duża – również nie jest dobrze. Wtedy myślenie i emocje zostają przeciążone. A zachowania mają na celu doprowadzić do redukcji napięcia. Wtedy unikamy sytuacji stresogennych, a jeśli już w nich jesteśmy – działamy zdecydowanie poniżej swoich możliwości.
Można powiedzieć, że ani za mało[!], ani za dużo stresu nam nie służy.
Jak pewnie każdy z Nas zauważył, to optimum dla różnych ludzi ma inne znaczenie. Dla jednych pandemia już na początku była bardzo trudna i zdestabilizowała świat, a dla innych dopiero po dłuższym czasie było jasne, że ta sytuacja wpływa destrukcyjnie. Warto się zastanowić od czego to zależy, co za tym idzie – na co mamy wpływ a na co jednak nie… Jest wiele czynników, na które niewiele możemy poradzić. Należą do nich te cechy naszego organizmu, z którymi przyszliśmy na świat. Nasze ciała rodzą są się z różną wydolnością poszczególnych organów wewnętrznych, czasami z różnymi ukrytymi defektami, a czasami po prostu z chorobami. Dowiedzione jest, i na logikę zrozumiałe, że dzieci urodzone przed terminem mają delikatniejsze i bardziej wrażliwe organizmy niż inne. Mogą być bardziej narażone na bodźce szkodliwe, bo ich różne układy nie wykształciły się w 100%.
Te czynniki mogą spowodować, że w późniejszym życiu, przy mocnym lub przewlekłym stresie – właśnie te układy i organy zaczną zawodzić jako pierwsze…
To co ma ogromne znaczenie, to budowa i indywidualne cechy naszego układu nerwowego. Na pewno znają Państwo w swoim otoczeniu ludzi, których nazywacie „nerwusami” albo „flegmatykami”. Do potocznej mowy weszły określenia introwertyk i ekstrawertyk… w dużym uproszczeniu chodzi tu właśnie o te cechy, które opierają się na wrodzonym typie temperamentu…
Wyobraźmy sobie osobę, która wspaniale czuje się wśród ludzi, potrzebuje wielu intensywnych kontaktów, aby czuć się dobrze a interakcję międzyludzkie są dla niej źródłem energii i siły. Lubi, kiedy jest wiele bodźców, kiedy dookoła niej dużo się dzieje Szybko i ekspresyjnie przeżywa różne stany i równie szybko z nich wychodzi. W przedłużającej się samotności traci werwę i siły. Zaczyna odczuwać smutek i przygnębienie. Jest zmęczona – wydaje się, bez powodu- a stopień jej motywacji do czegokolwiek spada…
A teraz pomyślmy o jej przeciwieństwie – osobie spokojnej, szukającej ciszy i ograniczającej ilość doznań, które są dookoła. Ładuje ona akumulatory w samotności a interakcje z wieloma osobami albo bardzo częste ¬¬- po prostu ją męczą. Może ona długo przezywać róże wydarzenia, długo o nich myśleć i długo czuć emocje, które te wydarzenia wywołały.
Teraz umieśćmy obie te osoby w sytuacji covidowej, w kwarantannie domowej lub zdalnej nauce czy pracy. Efekty tego stresu dla każdej z tych osób będą inne i pojawią się w innym czasie… Prawdopodobnie introwertyk lepiej zniesie sytuację zamknięcia a efektywność jego działań może jeszcze długo pozostać bez zmian. Osoba ekstrawertywna dużo szybciej wyczerpie zasoby energetyczne i zacznie wykonywać swoje obowiązki gorzej i mniej chętnie. A mówimy tylko o pewnych cechach osobowych związanych z funkcjonowaniem naszej fizjologii.
W kolejnej część opowiemy o innych rzeczach, które decydują, jak radzimy sobie ze stresem.

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

PSYCHOLOGICZNE POTENCJAŁY ZDROWIA – CZ.2

literaturze psychologicznej określeń „potencjały” lub „zasoby” zdrowia używa się zamiennie.To właściwości organizmu, psychiki, sfery duchowej i społecznej, którymi konkretna osoba dysponuje lub może dysponować w celu ochrony i rozwijania zdrowia. To zasoby jednostki,...

Psychologia zdrowia cz.1

Psychologia zdrowia cz.1

W każdym z nas i w każdej ze sfer: biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej są zawarte pewne zasoby, które mogą uaktywnić się w specyficznych sytuacjach życiowych, wywołując proces w stronę zdrowia lub choroby. Zagadnienie psychicznych potencjałów zdrowia w...

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka

Rola odpoczynku w życiu człowieka W życiu mamy różne obowiązki, zadania, które namnażają się w szybkim tempie, ale czasu na ich wypełnienie nie przybywa. Na każdą czynność, którą człowiek wykonuje potrzebna jest energia i siła więc nie jest możliwe, aby koncentracja i...

Wpływ muzyki na psychikę

Wpływ muzyki na psychikę

Od bardzo dawna wiadomo, że muzyka ma ogromny wpływ na człowieka i jego nastrój. Już w starożytności mówiono, że muzyka łagodzi obyczaje, pomaga leczyć, wspomaga trawienie. Słuchacze intuicyjnie wybierają odpowiednie dla siebie dźwięki. Poziom energii i samopoczucie...

Zespół Aspergera u dorosłych

Zespół Aspergera u dorosłych

            Zespół Aspergera to zaburzenie, które kojarzy się przede wszystkim z dziećmii młodzieżą. Prawdą jest, że najczęściej jest rozpoznawane we wczesnym wieku. Nie oznacza to jednak, że nie dotyka również osób starszych. Zespół Aspergera u dorosłych bywa trudny...

TERAPIA W PRAKTYCE

TERAPIA W PRAKTYCE

Bardzo wielu Pacjentów rozważając pomoc psychoterapeuty, nie wie czego się spodziewać, co budzi sporo obaw i może skutecznie odstraszyć od sięgnięcia po taką formę leczenia. Poniższy opis dotyczy głównie psychoterapii w nurcie psychodynamicznym, ale większość...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA CZ.2.

Aby wydostać się z pułapki warunkowego traktowania dziecka, warto zacząć od powiedzenia sobie STOP. Zadajmy sobie pytanie: „O co mi tak naprawdę chodzi, na czym mi zależy”. Zastanówmy się czy to, co robimy, jak odzywamy się...

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA

Każdy chciałby być kochany takim, jakim jest. Dorośli i dzieci tęsknią za taką miłością. Bezwarunkowa akceptacja buduje w nas przekonane, że jesteśmy wystarczająco dobrzy i buduje nasze poczucie własnej wartości. W jaki sposób rodzice mogą okazywać swoim dzieciom...

Medytacja

Medytacja

 To czym jest medytacja, czy jak ma działać, może się różnić w zależności od tego, w jakiej tradycji ją praktykujemy. W najbardziej powszechnym, niereligijnym, rozumieniu, np.: w podejściu uważności, medytacja to stopniowe zaznajamianie się z samym sobą. To...

Skip to content